Berlin

Resan påbörjades på bussen klockan 6.00, torsdagsmorgonen den 2 april. Trött som man var ville man helst sova, men inte går det när man har en pigg Eva jämte sig.. öh, hosthost.. ;) hehe. Först tre timmar till Helsingborg för att ta färjan över till Danmark, sedan några timmarsfärd på dansk mark för att kunna ta färjan till Tyskland. Det var härligt väder denna dag så jag hade inget emot att åka båt. ;)



Första natten i Tyskland skulle vi bo i ett hus väldigt nära koncentrationslägret Sachsenhausen, som vi skulle besöka dagen efter. I detta hus har självaste komendanten för koncentrationslägret bott i. Lite småläskigt faktiskt. Speciellt när jag hittade en jacka i garderoben på mitt och Evas rum.
- "Eva, vems är detta?"
Det visade sig att det vra Evas jacka, dum som jag är. hehe.

.

På kvällen körde vi "tyck till" och skapade nya band till konfirmanderna.. ;) Sedan somnade jag och Eva gott i samma säng.. (Vi var båda lite mörkrädda, hehe) På morgonen väckte vi konfiramderna med visselpipa och sång klockan 7.00. Hade man tur kunde man också bli fotgraferad. Haha, det var inte populärt kan jag säga. Efter morgonandakten gick vi till andra sidan gatan för att käka frukost. Mkt mysigt ställe, mkt gott.. Sedan var det bara att packa ihop allting för då var det dags för nästa tur - Sachsenhausen... (Koncentrationslägret)
 


På Sachsenhausen blev vi guidade av Jens Gustavsson. Grymt proffsigt bra var han. Svensk, men bor i Berlin sedan 18 år tillbaka.  Sachenshausen var ett koncentrations/arbetsläger för män, dock fanns det även en del kvinnor och barn där. Vi fick se var dem arbetade, vad de bodde i och även platsen där gaskammrarna har funnits. Det var väldigt svårt att rymma ifrån koncentrationslägret eftersom det var två murar att ta sig över, vilket det första var el och taggstängsel..

Allt kändes så nära, man kan knappt fatta att det verkligen har hänr. Hur kan någon mänsklig varelse vara så ond mot oskyldiga liv. Jag kan inte fatta det. Det är nog oförlåtligt. Och det är värt att minnas och får inte glömmas bort. Dock kan det vara en risk nu när många överlevande börjar att dö ut. Det finns redan grupper som förnekar att det har hänt vilket är hemskt.
 































Vid lunchtid satte vi oss på en resturang i närheten där vi blev serverade snitsel med pommes.. Jag brukar inte vara så förtjust i snitsel men den här var faktiskt väldigt god.. :) Sedan skulle jag och Julia gå på toaletten.. Vilket slutade i pinsamheter. Pappret fastnade i min byxa och vi la inte märke till det förrän vi hade gått tillbaka och satt oss. Eva och Julia asgarvade, jag blossade upp i facet och ville bara sjunka genom jorden.. Men det var kul ändå, så typiskt mig, klumpigt.. haha

Resten av dagen bestod av att besöka olika platser i Berlin som domkyrkan och riksdagshuset. Domkyrkan var så vacker. En brud i brudklänning kom ut med sitt följe och blev fotad vid fontänen utanför, så fint. Vilket drömbröllop. Vacker kyrka, vacker kläning, vackert väder. Jag VILL också gifta mig där!!

Vi gick upp 300 trappsteg för att kunna ta del av den fina utsikten där upp ifrån..

Vi fick två timmar på ett köpcenter i Berlin. Jag köpte en ny tröja. :) T-shirt. Linn köpte en likadan. Snyggingar helt enkelt.

De två sista nätterna bodde vi på ett hotell i centrala Berlin, mitt i allt.. Helt okej men kuddarna var inget kul, de äcklade mig.. Menmen det var bara att ta och vara glad att man har någon stans att sova. Jag och Eva delade rum med Julia, Esma, Felicia, Linn och Kimberly. Stamgäster blev Felix och David.

På lördagen hade vi rundtur i Berlin med Jens, våran guide. Vi var också på museumet "The story of Berlin". Och så kollade vi på Berlinmuren. Sedan fick vi tre timmar på stan. Jag kan säga att jag ahde ont i benen vid det här laget. Jag och Felix gick med Julia i olika H&M butiker, på jakt feter en tröja hon ville ha. Det slutade med att vi tog hissen och satte oss ner så fort vi fick chansen medan Julia letade. Men kan säga att hon hittade sin tröja tillslut. ;)



På söndagen var det dags för hemfärd. Trötta satte vi oss i bussen för en lång färd framför oss. Mkt sovande och mycket film. Och så mat på McDonalds i Malmö.

Sammanfattningsvis: Resan var kanon! Fick se så mycket olika grejer, inte konstigt att man somnade som en stock på kvällarna. Tack till er alla för en toppenhelg i Berlin. Ännu ett minne att förvara! :)
/ n

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0