Skolval till EU-parlamentet

Godmorgon! Mår bättre idag, inga problem med magen så nu kan jag äta normalt igen och inte bara hålla mig till te och skorpor ;) .. Dock dunderhuvudvärk så är hemma från skolan denna måndagen också.. (Bara det inte blir en vana, hehe ;P) Om jag orkar ska jag nog ta och baka kakor sen, tills på torsdag. Då är det skolval till EU-parlamentet och våran klass, SPA07 ska hålla i det. Kakorna är som ett.., tja, lockbete.. För att NI ska komma och rösta. hehe ;) SÅ KOM! Valet pågår hela dagen från klockan 8.15-15.30 i sal A204. "Alla elever på ungdomsgymnasiet har rösträtt" . Ta med legitimation! Men tror vi sa att det duger med matkort.. ;) Klockan 11.00 - 12.30 kommer jag, Malin och Issa att sitta där. Kom och hälsa på oss, passa på att rösta och få en kaka. (Gäller så länge lagret räcker)



Självklart vill man veta vad det är man röstar till. Jag har googlat för att kunna ge er lite information ;)..  Jo, det är så här att vart femte år hålls ett val till EU-parlamentet. Det "riktiga" valet hålls den 7 juni i år. Det man röstar fram är de ledamöter som man tycker ska sitta i EU-parlamentet och representera Sverige. EU-parlamentet är med och påverkar EUs nya lagar, ger råd till ministerrådet och kontrollerar hur EU-kommisionen arbetar. första hand röstar man på ett parti men på röstsedeln kan man också om man vill kryssa för en speciell kandidat som man vill ha med. Det är ungefär så det funkar. typ..
 
/ n

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0