Min näsa är ett olöst mysterium

Fick precis ett samtal från Jönköping. Mitt läkarbesök imorgon är inställt!
Noo! Skit med.
Nu fick jag en ny tid vecka tjugo som kommer bli en sjukt stressig vecka eftersom det är två dagar innan vi åker till Turkiet. Det var sjukt svårt att hitta ett passande datum då det är så mycket resor jag ska göra framöver.
Ja, ja.
Fick ju en ny tid till slut i alla fall.
Men jag hade sett fram emot att få hitta lite själv med bilen i Jönköping imorgon. Ville få det gjort också. Men, men. Ska ringa Anne sen med och säga att vi kan åka in senare. Vi ska nämligen till Jönköping vilket fall imrgon och gå på bio plus lite shopping på det. :D

För er nyfikna: Det här med min näsa är ett olöst mysterium. Det är inte så många som vet om det för det är inte alltid som jag vågat berätta. Folk tycker ju att det är konstigt, att det är knäppt, att det måste vara något fel på mig. Men jag kan inte förklara vad det är. 
  
Så nu ska jag berätta för er.
Jag har inget luktsinne. 
Eller i så fall ett väldigt nedsatt luktsinne eftersom jag verkligen måste anstränga mig för att i så fall känna en doft ytterst svagt.
Jag kan inte minnas att jag någonsin haft det. 
Jag vet inte hur mat luktar.
Jag har aldrig känt doften av julmat eller lukten av när det är pannkakor i skolan.
Jag vet inte hur min huvudkudde luktar och det är omöjligt för mig att veta om jag stinker svett. 
   Jobbigt? Joo, det är väl det till en viss del men grejen är att eftersom jag aldrig upplevt något annat har jag inte så mycket att jämföra med. Jag kan känna parfymdoft om jag håller flaskan precis under näsan. Men jag kan inte placera olika parfymdofter och jag skulle troligen inte känna något om du kom och sa: "Visst luktar min nya parfym gott". Har varit med om det innan. I sådana lägen, i alla fall om jag inte känner personen så väl har jag ivrigt nickat och låtsas som jag känner den underbara doften. Tyvärr, men ibland är det bara svårt att förklara.

Grejen är att jag har aldrig lidit av det. Har nästan varit till en fördel när pappa har suttit på toaletten och fisit medan alla andra har hållt för näsan. Eller som på Långserumlägret för ett par år sedan när någon buse la surströmming i vårt fönster så inte Jessica och de andra kunde sova medan jag låg där och somnde så gott utan att störas det minsta. Jag kände ju ingenting. 

Men det skulle vara underbart att någon gång få känna doften av hav, att få känna hur mat luktar. Det är därför jag söker för det nu. Känner att det är en bra sak att göra för jag vill veta vad det beror på innan jag åker iväg till USA och om man eventuellt kan göra något åt det. Skolsköterskan sa att det inte är säkert att man kan göra något men i så fall: Fine! Då vet jag det i alla fall och behöver aldrig mer gå omkring och bekymra mig för hur det hade kunnat bli om jag hade sökt för det. 

Sedan kan jag ångra att vi inte har sökt för det tidigare. Jag ska inte bara skylla på att mamma har varit seg med det för jag hade kunnat ta tag i det tidigare på egen hand också. Men som sagt så har jag aldrig sett det som något problem, förutom att jag missar en massa godbitar av livet.

/
n


Kommentarer
Postat av: louise

är det sant? oj, men asså hur är det med din smak då? det sitter väl ihop, om man inte kan lukta så kan man väl inte heller känna nån smak? kram

2010-04-05 @ 19:00:12
Postat av: n

Smaken är det inget fel på alls. Känner smak väldigt väl. Det är det som är så konstigt. Kram / Nathalie

2010-04-05 @ 19:14:14
Postat av: louise

okej skumt. Men skönt att du känner smak! :) Starkt att berätta :) kram

2010-04-05 @ 19:42:13
Postat av: malin - blivande au pair

låter himla jobbigt, (men bättre att du aldrig känt det, hade nog varit värre om du förlorade luktsinnet idag typ)



Men precis, thanksgiving vill man ju lätt fira, en grej man aldirg kommer göra hemma liksom :P



2010-04-05 @ 20:14:14
URL: http://wakoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0