Bu för otrevliga busschaufförer !

Tänkte bara dra igenom ett inlägg lite kort om starten på min Stockholmsresa. Som sagt så började det i torsdags med att jag tog mig in till Borgholm gåendes med den stora resväskan. Tur att det har hjul säger jag bara! ;P
Även om jag hade tillräckligt med tid på mig kändes det som om jag stressade in.
När jag väl var där bvid Borgholms resecentrum stod det bara en buss där, precis vid den hållplatsen pappa och jag hade konstaterat att det måste vara som jag skulle gå på bussen vid bara några dagar senare. Det var en Swebus, tyckte det kändes lite konstigt eftersom jagn skulle åka med Silverlinjen men på något sätt fick jag för mig att de säkert sammarbetade på något sätt. Att själva färden från Öland till Stockholm kallas för Silverlinjen och att Swebus körde de färderna. Ja,ja. Jag gick fram till busschauffören och sa:
"Stockholm?"
Han nickade, tog min väska och stoppade in den i bagageluckan längst bak. Jag hade precis tänkt att fråga något när han frågade de som stod bakom mig en kort, snabb fråga. Redan här märkte jag hur sur och kort han verkade. Jag gick i alla fall snabbt därifrån och köpte en cola inne på resecentrumet. När jag kom tillbaka med bussen sträckte jag fram min bokningsbekräftelese och chauffören fattade ingenting när han försökte trycka in nummret i sin lilla maskin. Han var tvungen att springa in på resecentrumet och fråga. Under tiden gick jag ut och tog frisk luft.
Det var väldigt varmt.
Då la jag märke till en annan buss som anlänt framför den andra bussen. Det var då jag började misstänka att jag hoppat på fel buss. Men jag såg ju bara baksidan av bussen och kunde inte avgöra om den gick till Stockholm eller inte. Hade precis tänkt tänkt att gå och kolla upp saken när busschauffören kom tillbaka.
"Uh" sa han högt och irriterat och gick mot mig med bestämda steg. "Du tar fel buss, du ska med den" fortsatte han och pekade på bussen som stod framför.
Aha! Det klarnade för mig.
"Lilla vännen" sa han surt. Han var inte det minsta trevlig när han höll upp bokningsbekräftelsen framför mig och pekade argt på pappret. "Det står ju Silverlinjen där klart och tydligt, ser du inte det?!"
Nehe, men kunde inte du se det då? Du som satt och höll på med den där bokningsbekräftelsen så länge inne i bussen.
Jag kände mig seriöst dumförklarad av den här mannen! Han verkade tycka att jag var trögast i världen, ungefär. Vaddå, då?
Jag är som jag är, går inte att ändra på!
Förresten har jag aldrig åkt med Silverlinjen innan så hur ska jag kunna veta?!
Jag brukar faktiskt inte åka buss,
jag hatar buss.
Brukar hålla mig till tåg.
Men den här gången var detta både´ett enklare och biliigare alternativ.
Jag mumlade ett ursäktande förlåt.
"Ta din väska och trevlig resa!" sa han surt och gick in i busse.
Hmm... Det lät inte precis som om han menade det där med trevlig resa..
 Jag tittade på bagaeluckan där min resväska låg. Den var stängd. Han hade stängt luckan! Motorn startade. NEEJ! Jag tittade ovilligt snabbt och häftigt in i bussen igen.
"Ursäkta, men min resväska ligger längst bak. Jag når den inte. Du har stängt luckan. 
En väldigt djup suck från busschauffören. Nu är jag så där jobbig igen, tänkte jag. Men fy, vilken chaufför. Med det där humöret borde han inte få ha det här jobbet. Jag som var så himla snäll och trevlig mot han. Fick ju inte precis detsamma tillbaka...
Men han hjälpte mig ändå. Det var han ju tvungen att göra. Men han var inte glad åt det. Jag tog snabbt min väska, "Ursäkta så mkt för det här, ha det bra!" och gick sprang snabbt därifrån. Han svarade inte vad jag hörde.  
Jag kom till nästa buss, frågade vänligt om jag kunde lägga bagaget på andra sidan.
Den nya busschauffören vände på huvudet och jag var beredd för att ta emot nästa snorkiga svar.
Men inte.
Han log vänligt och sa att ja, det är okej. När jag la in bagaget kom han ut för att stänga luckan.
"Det är du som är Nathalie, va?"
Jag log tacksamt. Tacktacktack! 
"Ja, det är jag"
Skönt. En härligt trevlig busschaufför, precis som det ska vara.

Så bu för Swebus!
Hurra för Silverlinjen!
I alla fall för den dagen. '

Får berätta mer imorgon eller något.
Måste sova.
Ska ju jobba imorgon. Butiken öppnar!
/ n


Kommentarer
Postat av: Louise

haha ja jag trodde det ;)

2010-06-20 @ 08:44:40
URL: http://louisehelen.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej! Va härligt att du var med om samma sak som mig! Man hör om folk som tackat nej till flera tiotal familjer innan de tackat ja. Men denna familj känns verkligen som MIN familj, har som du säger - ingen anledning att tacka nej.



När ska du åka och vart ska du? :)

Kram Elin.

2010-06-20 @ 11:05:31
URL: http://aupairelin.blogg.se/
Postat av: marie

Shit vilken dålig stil... ens dag kan ju lätt förstöras pågrund av en sådan typ. Nej fy!!

Det var trevligt att träffas i fredags i alla fall :)

2010-06-20 @ 12:38:37
URL: http://lifeintheusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0