writing a novel

Har precis kommit hem från gymet så nu sitter jag och gottar mig med frukt och keso. :) Har tackat nej till alla erbjudanden för ikväll. Istället blir det en lugn och ensam hemmakväll framför datorn och boken. Som sagt ska allt lämnas in om exakt två veckor imorgon, så nu måste jag ligga i om jag ska bli färdig.

Att skriva en bok är inget lätt. Den som påstår det vet inte vad han/hon snackar om. Att skriva en roman är tidskrävande och kräver mycket från dig. Tar man det på allvar måste man vara beredd på att offra vissa saker, som jag nu offrar en kväll till skrivandet istället för att vara ute och ha kul med kompisar. Jag visste redan innan jag började med romanen att det skulle bli så, eller åtminstone så kunde jag ana. Varför i hela friden gav hon sig in på det då? tänker ni nu. Ja, det kan man undra när jag hade kunnat göra ett helt annat projektarbete som inte kräver mer än de 100 timmar som man får. Sanningen är att skrivandet har alltid varit en del av mig och att någon gång få skriva sin egen bok har alltid varit en stor dröm. Redan som liten häftade jag ihop mina egna "böcker" av vanligt vitt A4-papper. Ja, jag hade till och med mitt egna lilla bibliotek där mina systrar och närmsta vänner fick varsitt lånekort och kunde låna de små böckerna som jag hade skrivit. Redan där fanns alltså drömmen. Sedan började jag få beröm för mina berättelser i skolan, redan i mellanstadiet sa min lärarare att hon tyckte att jag skulle satsa på att skriva. Det fortsatte sedan in i högstadiet där min svenskalärare uppmuntrade mig otroligt mycket till att fortsätta. Så jag tror det är mycket tack vare henne att jag började skriva på den bok jag skriver på idag. Men jag har också andra att tacka som min klassföreståndare nu på gymnasiet som verkligen rekomenderade till attta chansen att skriva boken. Det var på utvecklingssamtalet för nästan ett år sedan nu. Vi började prata om projektarbetet och om vad jag funderade på att göra. Jag sa som det var, att jag och Malin funderade på att göra en receptbok tillsammans. Det var en bra idé tyckte han. Men han blev ännu mer positiv när jag berättade att både jag och Malin också har funderat på att skriva varsin roman. Han uppmuntrade verkligen till att göra det och fick mig att inse vilken chans det var. Det var en chans till vägledning av en handledare, en chans till att verkligen utvecklas inom skrivandet och lära sig hur man får ihop en bok. Så man kan säga att det var därför som jag tog det beslutet. Jag ska skriva en roman!

Än är boken inte färdig. På två veckor finns det en hel del att rätta till innan jag slutligen skickar in den. Jag och Malin kommer att trycka våra böcker med vulkan.se. Håller er uppdaterade när den tiden väl kommer.

För att klara av att skriva en bok måste man för det första ha en vilja av stål och för det andra måste man våga tro på sig själv att man kan göra det. Jag vill, jag vågar och jag kan! Och även om andra nu inte skulle tycka om det jag skrivit så kan jag i alla fall vara stolt över att jag vågade och kanske skriva en bättre bok nästa gång, om jag skulle få för mig att göra det. Enda sättet att lyckas är ju ändå att försöka och sedan göra om det igen.

Så jag vill uppmuntra alla er som drömmer, alla ni som vill. Kan jag, så kan ni! Ni måste bara våga ta steget och tro på er själva och sedan vara beredda på att ge det tid. För det är tidskrävande, jag vet ingen som har skrivit en hel bok på bara en natt...

Jag är ingen proffisionell författare. Jag är bara en liten gymnasieelev med stora drömmar, förhoppningar och mål med sitt liv. And I believe drams can come true! Do you?

Slutligen vill jag bara tacka alla er som stöttar mig hela vägen i den här långa processen, speciellt Malin, Stina, Issa och Becca. Ni har varit en stor hjälp på vägen och än är den inte slut...
/
n

Kommentarer
Postat av: Marie

det ska jag göra :D har du hört något nytt från CC ? :)

2010-03-07 @ 16:44:15
URL: http://lifeintheusa.blogg.se/
Postat av: Marie

aha okej :) Haha den väntan är dryg! Gör det ja. Haha min video ja.. herregud. Har en sån ångest, måste göra klart den. Speciellt nu när jag fått en match!Ska försöka få den klar i kväll!...



Vad bra! =)Hoppas att den blir klar snart då :D

2010-03-07 @ 19:47:45
URL: http://lifeintheusa.blogg.se/
Postat av: Marie

hej tänkte bara berätta att jag ringde CC idag. Du kanske också hann ringa men jag säger det ändå :D Hon sa att det är inte alltid alla au pairer kan se sitt kollage, så ditt ligger antagligen uppe!

2010-03-08 @ 10:09:03
URL: http://lifeintheusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0